دلیل فرورفتگی و خرابی شلنگ رادیاتور چیست ؟ | فرورفتگی شیلنگ رادیاتور

فرو رفتگی شیلنگ رادیاتور _ تعمیر رادیاتور
فهرست مطالب

شلنگ رادیاتور آسیب دیده ، شلنگی در سیستم خنک کننده است که به نظر می رسد در وسط آن فشرده یا حالت فرورفتگی دارد . در حالی که شلنگ ممکن است هنوز مایع خنک کننده را در خود نگه دارد، شیلنگ فشرده تحت فشارهایی قرار می گیرد که برای آن طراحی نشده است. مهم است که علت فرو رفتگی شیلنگ رادیاتو را بفهمید  تا با گذشت زمان ضعیفتر و خراب تر نشود. پارگی شیلنگ رادیاتور می تواند موتوری را در اختیار شما بگذارد که مایع خنک کننده ندارد. این می تواند باعث داغ شدن بیش از حد موتور شود و حتی شما را سرگردان کند.

 

دلایل فرو رفتگی و خرابی شیلنگ رادیاتور

 

شیلنگ رادیاتور نقش مهمی در سیستم خنک کننده خودرو دارد ، این شیلنگ ها وظیفه گردش آب بین موتور و رادیاتور را برعهده دارند و نقش مهمی در تعدیل دمای موتور ایفا می کنند .  همانطور که موتور شما گرم می شود، مایع خنک کننده موتور منبسط می شود و سیستم تحت فشار قرار می گیرد. مایع خنک کننده اضافی به مخزن سرریز منتقل می شود. با سرد شدن موتور، فشار در رادیاتور کاهش می یابد. این ماده خنک کننده را از مخزن سرریز خارج می کند و دوباره به رادیاتور می کشد.

فرسودگی و خرابی  شیلنگ رادیاتور می تواند مشکلات بسیاری از جمله جوش آوردن خودرو را به وجود بیاورد . برخی دلایل فرسودگی و نشتی رادیاتور ماشین به شرح زیر می باشد :

مطالب پیشنهادی : بهترین مرکز رنگ و پولیش خودرو

 1) خرابی درپوش پرادیاتور

فرآیند انتقال مایع خنک کننده بین مخزن سرریز و رادیاتور توسط دو فنر داخل درپوش رادیاتور کنترل می شود. خرابی درپوش رادیاتور می تواند از بازگشت مایع خنک کننده به رادیاتور از مخزن سرریز از خنک شدن موتور جلوگیری کند.

درپوش های رادیاتور ارزان هستند و به راحتی قابل تعویض هستند، بنابراین اگر متوجه مشکلی در سیستم خنک کننده خود شدید، این کار آسانی است. وقتی موتور گرم است سعی نکنید درپوش رادیاتور را بردارید. سیستم خنک کننده تحت فشار است و مایع خنک کننده موتور آنقدر داغ است که  شما را می سوزاند !

 

خرابی درپوش رادیاتور از دلایل خرابی شیلنگ رادیاتور

bad radiator cap

 2) مسدود شدن مخزن سرریز

اگر مسیر عبور از مخزن سرریز به رادیاتور مسدود شود، علائم بسیار شبیه به علائم خرابی درپوش رادیاتور مشاهده می کنید. شیلنگ خنک کننده را که رادیاتور را به مخزن سرریز متصل می کند بررسی کنید. در صورت آسیب یا گرفتگی شیلنگ آن را تعویض کنید.

 

مطالب پربازدید : نشانه های خرابی شفت درایو 

3) شکل نادرست شیلنگ خنک کننده

اگر شیلنگ مناسب را پیدا نکنید، یک شیلنگ خنک‌کننده عمومی از یک فروشگاه قطعات ممکن است بتواند شما را از کار بیاندازد. با این حال، برخی از شیلنگ‌های جایگزین عمومی، خمیدگی و زوایای مشابه شیلنگ‌های اصلی ندارند.

 

شیلنگ نا مناسب از دلایل خرابی شیلنگ رادیاتور

Incorrect Coolant Hose Shape

از آنجایی که یک شیلنگ رادیاتور سالم از لاستیک ساخته شده است، باید بتوانید شیلنگ را کمی فشار دهید. اگر شیلنگ رادیاتور بیش از حد اسفنجی شده یا سفت می شود، احتمالاً زمان تعویض شیلنگ فرا رسیده است. شیلنگ های لاستیکی به مرور زمان فرسوده می شوند. لاستیک یا نرم یا سفت می شود تا جایی که در خطر پارگی قرار می گیرد.

 

درخواست مشاوره تعمیرات خودرو

  • مشاوره رایگان

تست فشار رادیاتور 

 

آسیب شیلنگ رادیاتور می تواند جزئی باشد و فقط زمانی که سیستم تحت فشار قرار می گیرد متوجه نشتی شوید. آزمایش فشار رادیاتور می تواند به شما در تشخیص این نوع نشتی کمک کند.

در طول آزمایش فشار رادیاتور، یک تستر با یک گیج به گردن پرکننده رادیاتور متصل می شود. سپس تستر تا فشاری که سیستم برای آن درجه بندی شده است پمپ می شود (به عنوان مثال، 14 psi در یک سیستم خنک کننده 14 psi). سپس سیستم خنک کننده از نظر نشتی بررسی می شود.

اگر تصمیم گرفتید خودتان این آزمایش را انجام دهید، مطمئن شوید که فشار زیادی به سیستم خنک کننده وارد نمی کنید. انجام این کار می تواند فشار بیشتری را به رادیاتور و شیلنگ ها نسبت به آنچه که برای آن طراحی شده اند وارد کند. این می تواند حتی باعث پارگی اجزای سالم شود.

 

تست رادیاتور _ تست خرابی شیلنگ رادیاتور

Clogged Overflow Reservoir

 

آیا هر دو شیلنگ رادیاتور داغ می شوند ؟

 

همانطور که ماشین شما در حال گرم شدن است، متوجه خواهید شد که فقط یک شیلنگ رادیاتور داغ می شود. این به این دلیل است که ترموستات بسته است. ترموستات مایع خنک‌کننده داخل بلوک را می‌بندد تا سریع‌تر گرم شود، که به موتور کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن به دمای عملیاتی برسد.

هنگامی که موتور شما به دمای کار رسید و شروع به گرم شدن بیشتر کرد، ترموستات باز می شود. این اجازه می دهد تا خنک کننده دمای محیط در رادیاتور وارد بلوک موتور شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، شیلنگ دیگر رادیاتور گرم می شود.

در برخی از سیستم های خنک کننده، شلنگ بالایی رادیاتور آخرین شیلنگی است که گرم می شود. در سیستم های دیگر، شیلنگ پایینی رادیاتور است. این بستگی به موتور و جهت گردش مایع خنک کننده دارد.

هر موتور کمی متفاوت است، بنابراین اگر می‌خواهید مشکلی را برطرف کنید، باید جزئیات سیستم خنک‌کننده خاص خودرو خود را جستجو کنید.

اشتراک گذاری این مطلب:

در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
1 پاسخ
  1. بیرانوند گفته:

    سلام مهندس جان
    تشکر بابت اطلاعات که در اختیار ما گذاشتید ،انشاا… موفق باشید

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هر سوالی داشته باشید در واتس اپ پاسخ خواهیم داد