چرا رادیاتور آب کم می کند و چگونه کم شدن آب رادیاتور را تعمیر کنیم ؟ | وستینال

تعمیر کم شدن آب رادیاتور
فهرست مطالب

وقتی آب رادیاتور شما در سطح استاندارد و مناسبی است، در یک چرخه دائمی از موتور به سمت رادیاتور و عقب اتومبیل  حرکت می‌کند و سیستم شما را خنک نگه می‌دارد. اگر شاهد کم شدن آب رادیاتور خودرویتان بودید ، این نشانه مشکلی در رادیاتور است . گاهی اوقات شما خوش شانس هستید و یک نشتی واضح یا مشکل دیگری را تشخیص می دهید، اما گاهی اوقات مایع خنک کننده شما به دلایل نامشخصی ناپدید می شود. اگر این اتفاق برای شما افتاده است، حتما موارد زیر را بررسی کنید.

 

نشتی را بررسی کنید 

گاهی اوقات علائم واضحی مانند بخار در زیر کاپوت یا چکه هایی در زیر ماشین ،  این را کاملاً نشانه می دهد که با نشتی مایع خنک کننده و کاهش آب رادیاتور  روبرو هستید، اما همیشه اینگونه نیست. ناپدید شدن مایع خنک‌کننده موتور می‌تواند ناشی از ترکیدن شلنگ، ایجاد سوراخی کوچک رادیاتور یا مشکل واتر پمپ باشد.

اول صبح بعد از مدتی پارک کردن ماشینتان به دنبال شواهدی مبنی بر نشتی آب رادیاتور باشید ، همچنین به دنبال چکه هایی روی زمین زیر قسمت کاپوت ماشین خود بگردید.

 

پیشنهاد می شود بخوانید : چرا از اگزوز دود آبی خارج می شود ؟ 

 

اگر مایعی پیدا کردید که شبیه آب رادیاتور بود و بوی شبیه به آن داشت ، کاپوت ماشین خود را باز کنید و قسمت‌های واقع در بالا، از جمله شیلنگ‌های منتهی به رادیاتور و خروجی رادیاتور را به صورت چشمی بررسی کنید. سطح زیرین رادیاتور خود را نیز از نظر رطوبت بررسی کنید.

 

هنگام کم شدن آب رادیاتور چه کار کنیم ؟

car radiator water

درب مخزن رادیاتور را بررسی کنید 

اگر نمی توانید شواهد واضحی از نشتی پیدا کنید، ممکن است  مشکل از خرابی درپوش مخزن باشد. درپوش رادیاتور شما با هدایت بخشی از آب رادیاتور به مخزن به کنترل فشار در سیستم خنک کننده  و جلوگیری از سر ریز آن کمک می کند.

اگر درپوش خراب شود ، می تواند خیلی سریع مایع خنک‌کننده را آزاد کند ، که منجر به سرریز شدن آب رادیاتور از  مخزن و کم شدت آب رادیاتور می‌شود.

برای تشخیص خرابی درپوش به دنبال علائم زیر باشید:

  1. شلنگ های رادیاتور که  پاره شده اند
  2. رگه های سفید روی رادیاتور  (به علت نشتی آب رادیاتور و خشک شدن آن نمایان شده اند)
  3. گرم شدن بیش از حد موتور

برای رفع مشکل کم شدن آب رادیاتور می توانید از متخصصین مجرب تعمیرگاه  وستینال کمک بگیرید ، کافیست فرم زیر را پر نموده و منتظر تماس همکاران ما باشید :

درخواست مشاوره مکانیکی خودرو

  • مشاوره رایگان

 

بررسی واشر سر سیلندر به علت کم شدن آب رادیاتور  

اگر موتور خودرو بیش از حد گرم شده باشد، می تواند منجر به بروز  به مشکلاتی در واشر سرسیلندر خودرو شما منجر شود. واشرهای سرسیلندری که  خراب شده اند می توانند بهآب رادیاتور  اجازه ورود به سیلندرها را بدهند و از طریق سیستم اگزوز شما از بین بروند. علائمی که نشان دهنده   این اتفاق هستند عبارتند از:

  1. روغنی که ظاهری سفید، کدر یا شیری دارد
  2. نشت آب از لوله اگزوز خودرو
  3. دود سفید از لوله اگزوز شما خارج می شود
  4. اثر حباب در مخزن رادیاتور
  5. افت قدرت موتور اتومبیل  (نتیجه فشرده سازی کم سیلندر)
  6. موتوری که بیش از حد گرم می شود

موارد دیگری که سبب کم شدن آب رادیاتور می شود ،  عبارتند از انسداد رادیاتور و سایر مشکلاتی که می تواند از جریان بهینه در سراسر سیستم خنک کننده شما جلوگیری کند.

 

کم شدن آب رادیاتور و خروج بخار از کاپوت

خروج بخار از کاپوت به علت کاهش آب رادیاتور

مراقب سطح آب رادیاتور باشید !!!!!!!

فرقی نمی کند که آیا احتمال می دهید که آب رادیاتور شما کم شده است یا نه  ، در هر حال لازم است سطح آب رادیاتور خودرویتان را چک کنید  و اطمینان حاصل کنید که در سطوح بهینه باقی می مانند.

مطالب پیشنهادی : رفع صدای اضافی درب خودرو برای سفری بی صدا

آیا می توان آب به رادیاتور اضافه کرد ؟ 

اگر متوجه شدید که دمای موتور شما در حال افزایش است ، باید فوراً خودرو را متوقف کنید. اجازه دهید موتور خنک شود و سطح مخزن مایع رادیاتور را بررسی کنید. اگر کم است یا خالی است، باید به وسیله نقلیه خود مایع اضافه کنید.

در حالی که اضافه کردن مخلوط 50/50 ضد یخ  و آب ایده آل است ، اگر مجبور به رانندگی هستید، می توانید آب را به رادیاتور اضافه کنید تا شما را به مقصد برساند و پس از رسیدن به مقصد رادیاتور را شستشو داده و با مخلوط آب و ضد یخ پر کنید .

 

ریختن آب در رادیاتور در مواقع اضطراری

افزودن آب به مخز رادیاتور

برای پر کردن ایمن رادیاتور با آب، مراحل زیر را باید انجام دهید:

  1. مطمئن شوید که موتور خاموش و خنک است و خودرو در حالت پارک یا خنثی با ترمز دستی روشن است.
  2. قبل از اینکه درپوش مخزن رادیاتور  را بردارید، اجازه دهید موتور خنک شود. اگر سعی کنید درپوش را در حالی که هنوز داغ است بردارید، مایع خنک کننده داغ پاشیده می شود و ممکن است باعث سوختگی گردد.
  3. درپوش رادیاتور را به دقت با استفاده از یک حوله یا پارچه ضخیم باز کنید. قبل از اینکه کلاهک را به طور کامل بردارید، به عقب برگردید و اجازه دهید فشار آزاد شود.
  4. با کیفیت ترین آبی را که می توانید به رادیاتور برسانید تا زمانی که به خط پر شود اضافه کنید. درپوش رادیاتور را عوض کنید، آن را سفت کنید تا صدا کند و درب خودرو را ببندید.

 

 

اشتراک گذاری این مطلب:

در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
1 پاسخ
  1. حسین گفته:

    سلام، خودرو آریسان دارم ، آب زیاد کم می کرد که منجر به واشر زدن شد ، واشر عوض کردم اما باز هم آب کم می‌کنه ، البته از محل درب رادیاتور آثار خروج آب مشاهده میشه ، درب رادیاتور رو هم عوض کردم اما درست نشد ، لطفاً اهالی فن و صاحب نظر راهنمایی کنند

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هر سوالی داشته باشید در واتس اپ پاسخ خواهیم داد